Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Levering

Hvor er pakken min?

Du kan trykke på linken nedenfor og logge inn for å se status på din bestilling. Hvis du ikke har registrert deg, men har lagt inn en bestilling: registrer deg med samme mail som bestillingen ble gjennomført med, deretter trykk på linken under. 

https://e-wheels.no/konto/ordrehistorikk

Mottatt - ikke sendt: Ordren er registrert, og sendes til lageret fortløpende

Sendt: Ordren er sendt ut fra oss eller klar til henting i butikk (avhengig av fraktalternativ du har valgt). Dersom ordren din har denne statusen, men ingen sporingsinfo, venter vi på registrering hos Bring. Sporingsnummer vil normalt gi treff innen 24 timer, senest innen 2 virkedager. Sporingsnummer mottar du også på mail. 

F-ProduktnavnDette betyr at forhåndsbestillingen din er mottatt og du er sikret ditt produkt på det partiet du bestilte.  

Lagerførte varer har en leveringstid på ca. 2-3 virkedager og sendes normalt samme virkedag hvis du bestiller før klokken 10.00. Leveringstid kan variere noe avhengig av leveringsadresse. Forsinkelser hos Bring kan oppstå. Bestilling etter klokkken 10.00 sendes dagen etter. 

Produkter som ikke er på lager kan forhåndsbestilles, slik at du sikrer deg et produkt på neste parti. Estimert leveringstid er beskrevet på produktsiden og på lagerstatusen på produktet.(til høyre for kjøps-knappen og produktprisen)

Fraktalternativer:

"Posten - pakke til hentested": Du kan spore sendingen din gjennom sporingslinken du har fått på mail. Du vil også få en sms-hentemelding til ditt registrerte mobilnummer eller hentelapp i postkassen så snart din order er klar til uthenting på nærmeste postkontor. 

"Posten - pakke levert hjem": Du kan spore sendingen din gjennom sporingslinken du har fått på mail. Her får du også informasjon om tidspunkt for hjemlevering. Ved problemer knyttet til hjemlevering kan du avtale tid med Posten. Du kontakter Posten på 22 03 00 00.

De aller minste sendingene vil bli sendt som brevpost. Disse kan ikke spores, men vil bli sendt hjem til din postkasse. 

 

Hvordan spore pakken min?

De aller fleste bestillinger blir sendt med bring. Når pakken din er pakket og skal sendes, vil du motta en mail med sporingslink til bring i løpet av en virkedag. Unntak er småprodukter og ekstradeler som skruer osv., dette sendes som brevpost og kan ikke spores. 

Har du ikke mottatt mail med sporing?

  • Sjekk status på ordren din for å se om produktet er sendt
  • Sjekk søppelposten, det er mulig at mailen med sporing kan ha havnet her 
  • Sjekk om mailadressen registrert på ordren din er feil. Hvis dette er tilfelle og status på ordre er "Sendt", er pakken din sendt og mest sannsynligvis på god vei til deg. Du vil motta en hentemelding på sms når den ankommer valgt hentested (nærmeste postkontor eller hjemmeadresse). 

Sporing oppdaterer seg ikke: 

Mailen med sporing blir sendt når lageret har printet ut din bestilling. Sporingen oppdaterer seg når bring har plukket opp pakken hos oss og registrert den på terminalen sin i Drammen for videre kjøring. Normalt vil sporingsinformasjon bli tilgjengelig ila. en virkedag, men avhengig av bestillingstidspunkt kan det ta opptil to virkedager. 

Hva skjer hvis jeg ikke henter pakken på postkontoret?

Hvis du ønsker å hente pakken, men ikke har mulighet kan du ta kontakt med postkontoret for å utvide tiden den ligger der. 

Hvis du ikke henter pakken innen hentedatoen vil pakken sendes tilbake til oss, når den registreres i butikk blir du belastet for frakten. Om du fortsatt ønsker pakken, kan du bestille ny frakt på den via kundeservice. 

Når kan jeg hente bestillingen min?

Har du bestilt et produkt med henting i butikken vår i Eiker Næringspark, kan denne hentes samme dag som bestillingen er lagt inn, såfremt produktet er på lager. Unntak er bestillinger som inneholder spesialiseringer, tilpassinger og montering. Hentemelding blir sendt ut så fort produktet er klar for henting. 

Montering av sykkel

Da det er mange sykkelbestillinger kan dette ta 1-3 virkedager, du mottar hentemelding når sykkelen din er montert. 

Henting av produkt på postkontor / post i butikk:

Når produktet ditt har ankommet postkontoret/post i butikk vil du motta en hentemelding på sms. Du kan også sjekke sporingslinken som sendes til deg på mail, her oppdateres sporingsinformasjonen med hentekode når produktet er klar for henting.  

Jeg har forhåndsbestilt, hvor sjekker jeg leveringstid?

Oppdatert leveringstid ligger på produktsiden. Det er altså denne datoen som er gjeldende for produktet du har forhåndsbestilt. Hvis det skulle oppstå forsinkelser, blir leveringsdatoen oppdatert på produktsiden. Det er ikke mulig å få noe produkt før den datoen, ettersom det ikke er noen produkter tilgjengelige. 

Minner om at leveringstiden på forhåndsordre er ett estimat, som er så nøyaktig som mulig. Ettersom det kan oppstå uforutsette hendelser underveis kan det ikke garanteres at datoen er 100% eksakt. Corona-utbruddet påvirket for eksempel leveringstiden for sesongens produkter, og dette kunne vi naturligvis ikke forutsett.

Forsinkelse som kan oppstå rett før leveringstiden: produktene skal gjennom tollen, dette tar som regel maksimalt en dag, men kan i noen tilfeller ta opp til flere dager. Dette er avhengig av om partiet blir utvalgt til en grundig sjekk eller ikke. Dette er uheldig for både kjøper og selger, men alt i alt burde vi være glade for at tollen gjør en grundig jobb for å sikre landet vårt.    

Eksempel: 

  • Det er forhåndsbestilt en el-sparkesykkel med leveringstid 25. mai. Da er det 25. mai som er gjeldende, og ingen produkter er tilgjengelige før den tid. 
  • Hvis det er spørsmål om leveringstiden, kan det enkelt sjekkes selv på produktsiden, ettersom denne blir oppdatert kontinuerlig og blir mer nøyaktig etterhvert som leveransen nærmer seg. 

 

Jeg ønsker å endre eller kansellere min ordre. Er det mulig?

Etter at du har bestilt er det i de fleste tilfeller dessverre ikke lenger mulig å endre eller kansellere din bestilling da vi pakker og sender fortløpende. Har du fått en sendingsbekreftelse kan vi ikke gjøre endringer. Du kan selvsagt angre kjøpet ved å sende i retur og bytte eller bestille på nytt.

Kanselleringer over helgen vil ikke rekke å bli behandlet før mandag kveld / tirsdag morgen. Det er derfor ofte for sent å kansellere en bestilling i helgen før den blir sendt på mandag morgen. 

Slik gjør du:

1. Kontakt vår kundeservice dersom du vil endre din ordre. Vi har mulighet til å gjøre endringer frem til varen sendes fra vårt lager.

2. Dersom varen allerede er sendt ut kan du bruke angrerettskjemaet som du fikk i ordrebekreftelsen.

3. Send deretter produktet til:

E-wheels Norge AS
Betongveien 12, Hokksund
3000 Drammen

 

Kan jeg bestille på nett og hente varene i E-wheels butikken?

Ja! Ved bestilling kan du velge ulike fraktalternativer, en av de er pick-up i butikken vår i Eiker Næringspark og er helt kostnadsfritt. Så lenge varen er på lager kan den hentes samme dag, men det kan ta noe lengre tid hvis du har bestilt en spesialisering/tilpassing på produktet ditt. Det sikreste er å vente på hentemelding, dette tar normalt en virkedag. 

Jeg har bestilt frakt, men ønsker å hente i butikk. Er det mulig?

Nei, ettersom bestillingene pakkes fortløpende. Unntak er for forhåndsordre, og hvis du er i butikk og bestillingen din ikke er mottatt og aktivert hos lageret enda.

Hvordan fraktalternativer har jeg?

Under bestillingsprosessen kan du velge fraktmetode etter du har skrevet inn postnummer for leveransen.

Du kan velge mellom:

  • ''Hentes i vår butikk i Hokksund''  - Hent bestillingen kostnadsfritt i butikk
  • ''Posten - pakke til hentested"      - Hent bestillingen på nærmeste / valgt hentested
  • "Posten - pakke levert hjem"        - Få bestilingen levert hjem 

Les mer her

Service og reklamasjon

Når blir produktet reparert?

Fra verkstedet mottar produktet til det er ferdig reparert tar som regel 1-2 uker avhengig av hvor stor pågang det er, og hvordan service som kreves. I høysesong er ventetiden på 2-8 uker. Verkstedet har et køsystem, hvor det er datoen produktet ankommer verkstedet som gjelder. Hvis produktet skal sendes tilbake blir den pakket samme dag den er reparert, og frakten tar ca 1-3 dager. 

Ikke alle problemer krever en mekanikker for å fikses, mange kan enkelt løses selv. En god dialog med verkstedets kundeservice kan ofte spare mye tid! Det er derfor viktig for verkstedet at den informasjonen de trenger for å sette en nøyaktig diagnose fremkommer, slik at den optimale løsningen oppnås.   

Mitt produkt har punktert, hva gjør jeg?

Med luftfylte dekk vil det naturligvis være mulig å punktere. Punkteringer kan komme av at man har kjørt på noe skarpt, kjørt med lavt lufttrykk, o.l. Riktig lufttrykk i dekkene vil minske risikoen for at man punkterer betraktelig - lufttrykket skal være mellom 2.8 og 3.4 bar, avhengig av vekt på fører. Minner om at punkteringer ikke dekkes av reklamasjonsretten. Dette gjelder for 8,5'' dekk, trykket bør økes dersom man har større dekk. 

Dersom du ønsker at vi skal utføre slangebytte på produktet ditt er prisen på dette 500 kroner (1/2t service), samt 150 kr for slangen (pris avhengig av str). I enkelte tilfeller er det også fordelaktig å bytte dekk, f.eks. om dekket er slitt, revnet, o.l. Nytt dekk koster fra 300 kr. (pris avhengig av str). Punkteringsfrie dekk koster 350kr.

Føler du deg hendig nok til å ta utføre jobben selv, vil dette være fullt mulig. Det er først og fremst viktig å se over dekket for skarpe gjenstander, spesielt i dekkmønsteret. Her hender det at glassbiter, metallbiter og lignende sitter fast.

Video som viser hvordan man kan bytte slange på E2S V2 selv. Tips: bruk Zalo rundt kontaktflatene på dekket. (rundt kantene) Dette gjør det enklere å få dekket på. 

Se guide: https://www.dropbox.com/s/y0299bpsvaq3ce2/RGDL8180.MOV?dl=0

 

Slange kan bestilles her:

https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/slange

Dekk kan bestilles her: 

https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/dekk

Punkteringsfrie dekk kan bestilles her: 

Sorte: https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/punkteringsfrie-dekk-8-5-1

Fargede: https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/punkteringsfrie-dekk-8-5-farget-1-stk-1

Selvlysende: https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/selvlysende-punkteringsfrie-dekk-8-5-1-stk

Mitt produkt har lav rekkevidde, hva gjør jeg?

Rekkevidden på ditt produkt avhenger av en del forskjellige faktorer. For å kunne kjøre så langt som mulig er det viktig å passe på hvilken modus man kjører i (eco- mode må benyttes for optimal rekkevidde), riktig lufttrykk i dekkene (dersom produktet har luftfylte dekk), terreng, vekt på fører, hastighet, temperatur  osv. Minner om at rekkevidden som oppgis på produktene er optimal rekkevidde. 

Testen gjennomført av produsenten ytført under optimale forhold med en fører på rundt 60 kg. Dersom man skal kunne klare å kjøre lik rekkevidde som er oppgitt på våre nettsider må alle disse faktorene stemme.

Mener du allikevel at noe er galt med batteriet, eller produktet ditt?

  • Ta kontakt med kundeservice på mail, så vil du bli henvist til verkstedet. 

El-sparkesykkelen min går sakte, hva gjør jeg?

Man kan justere hastighet ved å bytte mellom ulike kjøremodus. Dette bytter du selv i displayet. På E2S dobbeltklikker du på av/på-knappen. Rødt lys er sportsmodus, grønt lys er Eco-modus. 

Strømsparing bør benyttes dersom lengst mulig rekkevidde er foretrukket, eller om det er lite batteri på sparkesykkelen. Dersom batteriet er lavt, vil ikke motoren klare å yte full hastighet. Sparkesykkelen vil da slå inn en sikkerhetsmekanisme for å spare batteriet. Det er derfor ikke lurt å benytte seg av sport- mode dersom batteriet er lavt.

Det er veldig viktig at lufttrykket er optimalt for at sparkesykkelen skal yte maks. Anbefalt lufttrykk på 8.5'': 2.8-3.4 bar. 

Det er noe galt med produktet mitt, hva gjør jeg?

Hvis du ikke finner en løsning på problemet her, kan du ta kontakt med kundeservice. For å redusere tiden er det viktig at den informasjonen verkstedet trenger for å sette en nøyaktig diagnose fremkommer, slik at den optimale løsningen oppnås så fort som mulig. En informativ reklamasjonsmail og god dialog med verkstedets kundeservice kan ofte spare mye tid!    

Hva burde jeg skrive?

  • Ordrenummer 
  • Modell + type produkt (el-sykkel, el-sparkesykkel, enhjuling, hoverboard etc..)
  • Hva er galt? Utdyp helst så mye som mulig. Hva, hvordan, hvor, når osv. 
  • Bilder og video som illustrerer problemet! Et bilde sier mer enn 1000 ord! Dette tar ett minutt og kan spare mange mailer frem og tilbake :)

Retur

Hvordan returnere produktet?

Ved service: 

Ta kontakt og avtal med verkstedet først. Hvis det er en defekt på produktet som går på garantien, dekker vi frakten via returlapp. Skulle det riktignok ikke dekkes av garanti blir du nødt til å dekke utgiftene på frakten. Returfrakt kan bestilles her. 

Ved bruk av angreretten:

Kjøperen må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes. Returfrakt kan bestilles her. 

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. 

 

Slik gjør du:

1. Kontakt vår kundeservice dersom du vil bruke angreretten. Vi har mulighet til å stoppe bestilingen frem til ordren er aktivert og pakket av lageret.

2. Dersom varen allerede er sendt ut kan du bruke angrerettskjemaet som du fikk i ordrebekreftelsen.

3. Send deretter produktet til:

E-wheels Norge AS
Betongveien 12, Hokksund
3000 Drammen

Hva innebærer angreretten?

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt.

Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Kjøperen skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter angreretten ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til selgeren dersom selgeren ikke har tilbudt seg å hente varene.

Dersom kjøperen uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som selgeren tilbød, skal selgeren likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte.

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med kjøperen, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som kjøperen benyttet. Kjøperen skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Selgeren kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når selgeren har tilbudt seg å hente varene.

Kjøperen må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.

Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt.

NB! Enkelte av våre varer åpner opp for spesialtilpasninger. Dette innebærer i flere tilfeller tilpasning av motor. Dette er å regne som en tjeneste, og faller dermed ikke under ordinær angrerett. Delsummen som er batalt for en slik tjeneste vil bli trukket av ved tilbakebetaling av kjøpssummen. 

Bestilling og betaling

Jeg får ikke rabattkoden til å fungere

Det er ofte begrensninger for hvilket produkt som kan kjøpes med rabattkode. Dersom en rabattkode kun gjelder for varer over en forhåndsbestemt sum, vil ikke rabattkoden gjelde på to varer til en lavere sum som kombinert overstiger beløpet. Dersom du har prøvd å kjøpe et produkt som passer beskrivelsen, og det fremdeles ikke fungerer, kan du sende oss en mail på mail@e-wheels.no så får vi gitt denne manuelt.

 

 

Jeg får ikke betalt med forhåndsbetaling / delbetaling

Dette er et problem som oppstår på Klarna sin plattform. Vi får ikke tatt kontakt med de på vegne av deg som kunde. Det er kundens personlige informasjon, og vi kan ikke bestille på vegne av kunden.

Ta derfor kontakt med Klarna, så hjelper de deg i løpet av 1-2 virkedager. Link til Klarna sin kundeservice: 

https://www.klarna.com/no/kundeservice/

Når mottar jeg fakturaen?

Fakturaen blir sendt på mail fra Klarna, og kan også åpnes via Klarna sin app. Du mottar fakturaen når vi aktiverer din bestilling. Dette vil si når vi har pakket produktet ditt eller sendt hentemelding (avhengig av fraktalternativet på bestillingen din).

Se fakturaen for betalingsfrist, dette stemmer naturligvis overens med bestillingsemtoden du selv har valgt. For eksempel "Få først. Betal senere",  betal 14 dager senere. 

Når mottar jeg ordrebekreftelsen?

Du mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

Jeg ønsker å endre eller kansellere min ordre. Er det mulig?

Etter at du har bestilt er det i de fleste tilfeller dessverre ikke lenger mulig å endre eller kansellere din bestilling da vi pakker og sender fortløpende. Har du fått en sendingsbekreftelse kan vi ikke gjøre endringer. Du kan selvsagt angre kjøpet ved å sende i retur og bytte eller bestille på nytt.

Kanselleringer over helgen vil ikke rekke å bli behandlet før mandag kveld / tirsdag morgen. Det er derfor ofte for sent å kansellere en bestilling i helgen før den blir sendt på mandag morgen. 

Slik gjør du:

1. Kontakt vår kundeservice dersom du vil endre din ordre. Vi har mulighet til å gjøre endringer frem til varen sendes fra vårt lager.

2. Dersom varen allerede er sendt ut kan du bruke angrerettskjemaet som du fikk i ordrebekreftelsen.

3. Send deretter produktet til:

E-wheels Norge AS
Betongveien 12, Hokksund
3000 Drammen

 

 

Kan jeg forskyve forfallsdato på fakturaen?

Ja, hvis produktet har blitt forsinket hjelper vi deg gjerne med det. Det er verdt å vite at vi sender fakturaen med 10 dagers forfall samtidig som varen forlater vårt lager, men det kan selvsagt oppstå forsinkelser underveis. Ved øvrige omstendigheter kan vi ikke flytte forfallsdato.

Hvordan betalingsalternativer har jeg?

Ved bestilling i nettbutikken kan du betale via: 

  • Klarna
  • Vipps
  • Visa
  • Mastercard 

Klarna tilbyr en rekke ulike betalingsalternativer

Betal for varene først etter at du har mottatt dem, eller del opp kjøpet i håndterbare avdrag.

Les mer her

El-sparkesykkel: Brukerstøtte og andre spørsmål

APP til E2S, N1, E3, E4, (Kingsong)

Android - last ned her: 

https://www.kingsong.com/appdownload.html

 

iOS: 

App Store: Kingsong 

 

For EUC:

Samme informasjon som ovenfor. Alternativt kan du laste ned appen Darkness Bot, da denne har mange av de samme funksjonene.

 

 

El-sparkesykkelen min går sakte, hva gjør jeg?

Man kan justere hastighet ved å bytte mellom ulike kjøremodus. Dette bytter du selv i displayet. På E2S dobbeltklikker du på av/på-knappen. Rødt lys er sportsmodus, grønt lys er Eco-modus. 

Strømsparing bør benyttes dersom lengst mulig rekkevidde er foretrukket, eller om det er lite batteri på sparkesykkelen. Dersom batteriet er lavt, vil ikke motoren klare å yte full hastighet. Sparkesykkelen vil da slå inn en sikkerhetsmekanisme for å spare batteriet. Det er derfor ikke lurt å benytte seg av sport- mode dersom batteriet er lavt.

Det er veldig viktig at lufttrykket er optimalt for at sparkesykkelen skal yte maks. Anbefalt lufttrykk på 8.5'': 2.8-3.4 bar. 

Mitt produkt har lav rekkevidde, hva gjør jeg?

Rekkevidden på ditt produkt avhenger av en del forskjellige faktorer. For å kunne kjøre så langt som mulig er det viktig å passe på hvilken modus man kjører i (eco- mode må benyttes for optimal rekkevidde), riktig lufttrykk i dekkene (dersom produktet har luftfylte dekk), terreng, vekt på fører, hastighet, temperatur  osv. Minner om at rekkevidden som oppgis på produktene er optimal rekkevidde. 

Testen gjort at produsenten er gjort ved optimale forhold i fabrikken med en fører på rundt 60 kg. Dersom man skal kunne klare å kjøre lik rekkevidde som er oppgitt på våre nettsider må alle disse faktorene stemme.

Mener du allikevel at noe er galt med batteriet, eller produktet ditt?

  • Ta kontakt med kundeservice på mail, så vil du bli henvist til verkstedet. 

Hva er reglene for små elektriske fremkomstmidler?

Vi minner om at det stilles spesielle krav for at elsparkesykler, enhjulinger og lignende skal kunne brukes lovlig i Norge. For lovlig ferdsel vil kjøretøyets egenskaper være innenfor lovverket som omhandler "Små elektriske kjøretøy". Dette innebærer en maksimal hastighet på 22km/t, der hastighetssperren settes av produsenten. Sete er heller ikke tillat på elektrsike sparkesykler, samt maksimal lengde skal ikke overstige 120cm. Krav nevnt her er ikke en fullstendig liste, for alle tekniske krav kan du lese her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy

Digital brukermanual

Kan jeg kjøpe "ulovlig"-sparkesykkel og sperre den selv?

Maks lovlig hastighet på el-sparkesykler er 22km/t, altså 20km/t pluss en sikkerhetsmargin på 10% (2km/t). Hvis el-sparkesyklen har høyere topphastighet enn dette, er den ikke lovlig å kjøre på offentlig vei. Den kan kun brukes lovlig på lukket område, for eksempel på bane. 

Det skal ikke være mulig for forbruker å endre på sperren på egenhånd. Med andre ord hvis du kjøper en "ulovlig"-sparkesykkel kan du ikke gjøre den lovlig ved å sperre den selv. 

 

Mitt produkt har punktert, hva gjør jeg?

Med luftfylte dekk vil det naturligvis være mulig å punktere. Punkteringer kan komme av at man har kjørt på noe skarpt, kjørt med lavt lufttrykk, o.l. Riktig lufttrykk i dekkene vil minske risikoen for at man punkterer betraktelig - lufttrykket skal være mellom 2.8 og 3.4 bar, avhengig av vekt på fører. Minner om at punkteringer ikke dekkes av reklamasjonsretten. 

Dersom du ønsker at vi skal utføre slangebytte på produktet ditt er prisen på dette 375 kroner (1/2t service), samt 150 kr for slangen (pris avhengig av str). I enkelte tilfeller er det også fordelaktig å bytte dekk, f.eks. om dekket er slitt, revnet, o.l. Nytt dekk koster fra 300 kr. (pris avhengig av str). Punkteringsfrie dekk koster 350kr.

Føler du deg hendig nok til å ta utføre jobben selv, vil dette være fullt mulig. Det er først og fremst viktig å se over dekket for skarpe gjenstander, spesielt i dekkmønsteret. Her hender det at glassbiter, metallbiter og lignende sitter fast.

Video som viser hvordan man kan bytte slange på E2S V2 selv. Tips: bruk Zalo rundt kontaktflatene på dekket. (rundt kantene) Dette gjør det enklere å få dekket på. 

Se guide: https://www.dropbox.com/s/y0299bpsvaq3ce2/RGDL8180.MOV?dl=0

 

Slange kan bestilles her:

https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/slange

Dekk kan bestilles her: 

https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/dekk

Punkteringsfrie dekk kan bestilles her: 

Sorte: https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/punkteringsfrie-dekk-8-5-1

Fargede: https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/punkteringsfrie-dekk-8-5-farget-1-stk-1

Selvlysende: https://e-wheels.no/produkt/tilbehor/tilbehor-elsparkesykkel-1/selvlysende-punkteringsfrie-dekk-8-5-1-stk

Vedlikehold og lagring

For å rengjøre produktet bruk en fuktig klut, tannbørste eller lignende.

Advarsel: Ikke bruk alkohol, bensin, parafin, andre etsende løsninger eller kjemiske løsningsmidler for å rengjøre kjøretøyet. Det kan føre til alvorlig skade på produktet og kan forstyrre en struktur av indre elementer. Ikke vask produktet under et sterkt vanntrykk, sørg for at produktet er avskrudd. I tillegg, etter lading av kjøretøyet, er det nødvendig å sette dekselet over ladeinngangen, ellers kan du få et elektrisk støt, eller kan ha alvorlige vannskader som følge av at vann trenger inn i dette hullet, kan ha alvorlige vannskader.

Hvis du ikke bruker scooteren, må du lagre den på et tørt, kjølig sted (15C*) og ikke la enheten ligge på gaten. Hvis du lar enheten være under solen / i ekstremt høy temperatur / eller i for lav temperatur, kan det forårsake hurtig aldring på rammen og hjulene på produktet, samt redusere batteriets levetid.

Vedlikehold av batteriet

  1. Ikke bruk batterier fra andre merker for å unngå farlige situasjoner.
  2. Ikke åpne eller demonter batteriet for å forhindre elektrisk støt. Unngå kontakt med metallgjenstander for å forhindre at det oppstår kortslutning. Dette kan føre til at batteriet får funksjonsfeil eller skade brukeren.
  3. Det anbefales å bruke orginalladeren som følger med, for å forhindre at det oppstår en ulykke eller brann i kjøretøyet.
  4. Kaster man brukte batterier og akkumulatorer feil er dette alvorlig miljøforurensning. Kast batterier i samsvar med lokale lover. Ikke kast batteriene sammen med matavfall. Beskytt miljøet sammen!
  5. Etter hver bruk av enheten, må du lade batteriet for å forlenge levetiden.

Ikke legg produktet i et rom med en temperatur som er over 50 ℃ eller under -20 ℃ (la for eksempel ikke batteriet fra Electric Scooter og andre batterier i biler om sommeren på den varme solen), la ikke batteriet være i nærheten. Som et resultat av dette kan batteriet bli dårlig, bli overopphetet og kan til og med forårsake brann.

Hvis scooteren ikke er i bruk innen 30 dager, må du lade batteriet og holde enheten på et kjølig, tørt sted. Hver 30. dag må du lade batteriet, ellers vil batteriet ta skade. En slik skade dekkes ikke av E-Wheels. 

Vedlikehold og lagring

Unngå full utlading av enheten, for å forlenge batteriets levetid. Når du bruker enheten ved normal romtemperatur, vil batteriet gi mye større rekkevidde og ytelsen vil bli bedre. Hvis du bruker produktet ved temperaturer under 0C, vil kjøretøyets ytelse synke.

Temperaturen påvirker rekkevidden. Ved for eksempel -5C er rekkevidden mindre enn ved normale forhold. Du kan sjekke gjenværende avstand i applikasjonen.

Merk: En fulladet scooter har omtrent 120-180 dager standby-tid. Batteriet har en smart brikke som lagrer informasjon om lading-utladning. Hvis du ikke lader batteriet på lenge, kan det føre til alvorlig skade, det er umulig å lade enheten hvis batteriet først ødelegges. Denne typen skade dekkes ikke av E-Wheels. 

El-sykkel: Brukerstøtte og andre spørsmål

Rotasjonssensor vs Momentsensor, hva er forskjellen?

Rotasjonssensoren passer best for deg som vil ha mest mulig motorbistand, og som ikke ønsker å bli svett. Momentsensoren krever mer av deg, men belønner deg med lengre rekkevidde, en mer autentisk sykkelopplevelse og Supermann-følelse.

Regelverket krever at det må være bevegelse i pedalakselen for at motoren skal gi kraft, men sier imidlertid ingenting om hvor hardt eller raskt du trenger å tråkke. Denne åpningen i regelverket har gitt opphav til to konkurrerende teknologier; rotasjonssensoren og momentsensoren.

Motorkraftregulator (kjøremodus)

Før vi forklarer disse to teknologiene, må vi imidlertid nevne at alle elsykler fra MOMAS er utrustet med en motorkraftregulator. Uavhengig av sensorteknologi, gir motorkraftregulatoren deg mulighet til å velge hvor kraftig assistanse du ønsker fra elmotoren. Ønsker du beskjeden assistanse, velger du laveste trinn, ønsker du mest mulig assistanse velger du høyeste trinn. Som regel vil motorkraftregulatoren ha mellom tre og seks trinn.

A) Rotasjonssensoren

Rotasjonssensoren er den enklere og rimligere teknologien av de to. Når du tråkker på pedalene fører dette til at pedalakselen – også kalt kranken – roterer. Når sensoren registrerer at kranken roterer, aktiveres motoren. Som regel vil du oppleve en liten forsinkelse – typisk en halv omdreining på kranken – før motoren aktiveres.

Motoren vil levere lineær kraft og vil kun ta hensyn til hvilken innstilling du har valgt på motorkraftregulatoren. Hvor raskt og hardt du tråkker på pedalene vil med andre ord normalt ikke ha noen betydning. Det betyr at du kan tråkke svært sakte og svært lett og i praksis overlate til motoren å sørge for all fremdrift inntil bakken blir for bratt for motoren.

B) Momentsensoren

Momentsensoren er en mer avansert, og derfor også en dyrere, teknologi. Denne leverer nemlig motorkraft i henhold til hvor stor kraft du legger i tråkket. Momentsensoren belønner altså egeninnsats; jo hardere du tråkker, jo mer kraft leveres. Og dermed inntrer følelsen av å ha lårmuskler i Supermann-klassen. Momentsensor-sykler i den mer eksklusive enden av prisskalaen. 

 

Fordeler og ulemper

Fordelen med rotasjonssensoren er at den fordrer svært beskjeden egeninnsats; så lenge motoren faktisk klarer å levere fremdrift på egen hånd, så gjør den det. Alt som kreves av deg er å holde pedalene i bevegelse.

Dermed øker dine sjanser for at du når frem til valgt destinasjon uten at svetten begynner å piple frem. Hvis du har redusert hjerte- eller lungekapasitet, hemmes av muskel- eller skjelettlidelser eller på andre måte har redusert fysikk, er rotasjonssensoren det opplagte valget for deg. Baksiden av medaljen er at batterirekkevidden selvsagt synker når du overlater mesteparten av jobben til elmotoren.

En motor med rotasjonssensor kan ''rykke / nappe litt'' ved aktivering/deaktivering av motor. Man vil føle seg mer ''i ett med en sykkel'' med momentsensor! 

Momentsensoren krever at du tråkker selv for å regulerer kraftassistanse. Fordelen er forlenget batterirekkevidde og en autentisk sykkelopplevelse som er mer komfortabel og smooth. Det er også mulig å sette kjøremodusen lavt slik at du får mindre hjelp for trening/vanlig sykkelbruk. Det er mange som ønsker å sykle uten masse hjelp på flatmark, men vil ha hjelp ved stigning. Dette er mulig med momentsensor.

 

Modeller med rotasjonssensor: 

  • Momas Jason
  • Momas Randolph
  • Momas L2
  • Momas Cruiser (NB! har også gass på styret, ikke for bruk på offentlig vei/område)

Modeller med momentsensor: 

  • Momas City Sport
  • Momas Majestic
  • Momas F2 
  • Momas F1000
  • MomasAll Terrain
  • Momas All Terrain Sport 

Hvordan montere el-sykkelen?

Alle el-sykler som bestilles med henting i butikk monteres av en av våre sykkelmontører. Du mottar hentemelding når el-sykkelen er klar for henting. Ettersom det er mange sykler som settes opp, tar dette som regel 1-3 virkedager (så lenge el-sykkelen er på lager).

Hvis du ønsker å hente el-sykkelen med en gang, kan du hente den i eske og montere den selv hjemme. Ettersom sykkelen monteres allerede på fabrikk før den pakkes ned er det ikke en stor monteringsjobb. Kun hjul, styre, sete og pedaler som må monteres. Av sikkerhetsårsaker sender vi alle våre el-sykler ''flatpakket'' på denne måten. 

Her er link til videoguide for montering av el-syklene fra Momas: 

https://www.youtube.com/channel/UCmxNnxJcIiJpYpncNfdT-GQ

 

Digital brukermanual